Praktisk information

Spørgsmål og svar

+ Hvad kan jeg gøre via Selvbetjening?

Gennem Selvbetjening kan du blandt andet bestille tid til en konsultation hos lægen, forny dine recepter på fast medicin og skrive til klinikken. Alt sammen når og hvor det passer dig.

Før du kan tage selvbetjening i brug, skal du oprette dig som bruger af systemet.

1. Klik på "Gå til Selvbetjening" for at komme til siden med oprettelse oplysninger.

2. Log ind med NemID - Har man ikke NemID skal man kontakte klinikken for oprettelse.

3. Når du er færdig med at udfylde informationerne på siden, trykker du på ”Opret ny bruger” nederst på siden.

4. Du er nu oprettet som bruger.

5. Det er et lovkrav, at alle korrespondancer og medicinbestillinger skal være i hver persons egen journal. Alle familiemedlemmer skal derfor oprettes med login/password til Aarhuslægerne. Man kan selv bestemme sit password.

Når du har oprettet dig, kan du hente appen Min Læge - som gør det meget nemmere at booke tider, skrive til lægen samt bestille medicin. Via den app kan du også lave videokonsultation med lægen, dette skal dog altid ske efter aftale.

Gå til Selvbetjening
+ Skal jeg medbringe mit sundhedskort?

Sundhedskortet er beviset for, at man har ret til vederlagsfri behandling hos lægen. Det er et lovkrav fra Sundhedsstyrelsen at du ALTID ankomstregister dig med dit sundhedskort.

Du kan også hente appen sundhedskortet på din smartphone, der vil også fremkomme dine børns sundhedskort. 

Klinikken består af lægerne Erik Høgh og Rikke Mejer, men af praktiske årsager vil der stå læge Erik Høgh på sundhedskortet. Du vil stadig have mulighed for at bestille tid ved den læge, som du ønsker, selvom der kun står Erik Høgh på kortet.

Gå til Selvbetjening
+ Har min læge telefontid?

Lægen kan ikke kontaktes direkte, men sekretæren kan lægge besked til lægen om at ringe tilbage til dig.

+ Hvornår må jeg bruge akuttelefonen?
Hvis du har akut behov for lægehjælp, og ikke kan vente på at komme igennem køen på den normale telefon, kan du ved opkald på tlf. 7025 9999 taste "stjerne"
+ Hvor lang tid er en konsultation?

Der vil normalt være afsat 10-15 min. til en konsultation, som er inkl. journalnotering, henvisninger mm. Er der flere spørgsmål eller problemer, anbefales at de vigtigste prioriteres, så der kan være tid til en grundig behandling af disse.

Det er således ikke muligt at reservere ”dobbelttid” ved bestilling af tidsaftaler. Spørger sekretæren om årsagen til henvendelsen, er det for at sikre den korrekte tidsbestilling.

Gå til Selvbetjening
+ Hos hvem og til hvad kan jeg bestille tid?

Under selvbetjening er det muligt at vælge slags konsultations type og behandler du ønsker, du har først den booket konsultationstid når du modtager en bekræftelse.

Ved følgende konsultationer er det ikke muligt selv at booke tid, der skal du ringe til klinikken, da der skal afsættes ekstra tid :

  • Attester fra kommunen.
  • Attester fra pensions- og forsikringsselskaber.
  • 1. svangre (graviditets undersøgelse i uge 9).
  • Spiraloplægning.
  • Operationer.
Gå til Selvbetjening
+ Skal jeg melde afbud?

Ja - du kan altid ringe og aflyse en forudbestilt tid. Du kan selvfølgelig også maile til klinikken. Du kan også selv slette din tid via hjemmesiden, dog ikke 24 timer før aftalen - der skal du på anden vis kontakte klinikken.

Gå til Selvbetjening
+ Kan jeg få besøg af min læge?

Ønsker om sygebesøg, aftales i første omgang med sekretæren. Lægen kommer på sygebesøg, når du af lægen er vurderet, til ikke at have mulighed for at komme i konsultation.

Lægen må ifølge overenskomsten med Den offentlige sygesikring ikke komme på sygebesøg, blot fordi det er mest bekvemt.

+ Hvordan bestiller jeg medicin?

Via hjemmesiden, eller pr telefon. Får du fast medicinsk behandling, vil de fleste medicintyper kunne fornyes elektronisk - dog ikke vanedannende medicin (sove- og nervemedicin og morfin- ligende præperarter). Ved udskrivelse af denne form for medicin, kræves personligt fremmøde i konsultationen iht. Sundhedsstyrelsens retningslinjer.

Bemærk hvis dine recepter ikke kan fornyes:

  • Dine tidligere udleveringer ikke er opbrugt
  • Recepten er allerede fornyet til flere udleveringer
  • Medicinen ikke er i handel mere.
+ Hvordan skriver jeg til klinikken?

Via selvbetjening under E-konsultation, eller via Min Læge appen. Her kan du stille klinikken simple og korte spørgsmål. Klinikken svarer indenfor højest 5 hverdage. Du kan her skrive spørgsmål til lægen, f.eks. blodprøvesvar (dog ikke på års kontroller, der skal man komme til en konsultation). Dette modul er IKKE til medicin- og tidsbestilling samt akutte henvendelser.

VED AKUTTE SPØRGSMÅL SKAL DU ALTID KONTAKTE KLINIKKEN VED DIREKTE HENVENENDELSE.

Gå til Selvbetjening
+ Hvordan får jeg svar på mine prøver?

Kan ske telefonisk hverdage mellem kl.8.00-12.00. Ønskes mailsvar aftales det i konsultationen.

 

+ Hvad gør jeg hvis jeg skal på skadestuen?

Du kan ikke kontakte Skadestuen direkte, og du kan heller ikke møde op på Skadestuen uden først at have haft kontakt med din egen læge eller lægevagten.

Hvis du er kommet til skade skal du:

  • Kl. 8-16: Ring til egen læge

  • Kl. 16-08: Ring til lægevagten tlf. 7011 3131 


Ved alvorlig tilskadekomst eller livstruende sygdom RING 1-1-2

+ Videokonsultation?

Klinikken tilbyder videokonsultation via appen "Min Læge" som findes på Apple's App Store og Google's Play Store. Læs mere på minlaegeapp.dk

Videokonsultation KUN efter aftale med klinikken.

+ Privatlivspolitik

Privatlivspolitik for patienter
Version: [03.03.2024]

Oplysningstekst til patienter – sådan bruger vi dine personoplysninger
I denne privatlivspolitik beskrives, hvordan Lægeklinikken Anne Blom, Park Alle 15.2.sal, 8000 Århus C, cvr nummer38672797
behandler og videregiver dine personoplysninger.
I forbindelse med vores samtale, undersøgelse, diagnostik og behandling af dig som patient indsamler og behandler vi som
dataansvarlig en række personoplysninger om dig.

  1. TYPER AF OPLYSNINGER OG FORMÅL
    Vi kan indsamle og behandle følgende typer af personoplysninger om dig (i det omfang det er relevant for netop dig):
    Kategorier af registrerede personer og kategorierne af personoplysninger
    Kategori af registrerede:
    Patienter
    Særlige kategorier af personoplysninger:
    ☐ Race eller etnisk oprindelse
    ☐ Politisk overbevisning
    ☐ Religiøs overbevisning
    ☐ Filosofisk overbevisning
    ☐ Fagforeningsmæssigt tilhørsforhold
    ☒ Helbredsoplysninger
    Ved helbredsoplysninger forstås:
    Journaloplysninger vedr. diagnostik, undersøgelse
    og behandling af patienten, medicin, prøvesvar,
    tests, røntgenbilleder, scanningssvar, attester,
    henvisninger, øvrige helbredsoplysninger
    indsamlet via korrespondance med dig i forbindelse
    med e- og videokonsultationer, m.v.
    ☐ Seksuelle forhold eller orientering
    ☐ Genetiske data eller biometriske data til brug for
    identifikation
    ☐ Oplysninger om strafbare forhold
    ☒ Almindelige kategorier af personoplysninger:
    Stamoplysninger, som f.eks. navn, adresse, evt. e-mailadresse, telefonnr., fødselsdato og
    herudover CPR-nummer, køn, familierelationer og sociale relationer, stilling, arbejdsrelationer
    og uddannelse.
    Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål:
    - Vores undersøgelse, diagnostik og behandling af dig
    - Udarbejdelse af lægeerklæringer
    - Udarbejdelse af attester til brug for myndigheder, forsikringsselskaber mv.
    - Kommunikation med eller henvisning til andre sundhedspersoner, læger, sygehuse eller sygehuslaboratorier, herunder
    modtagelse og formidling af nødvendige patientoplysninger mellem sundhedspersoner, fx bookede aftaler, diagnoser
    og behandlingsplaner
    - Afholdelse af videokonsultationer, hvis relevant
    - Eventuel anvendelse af billedmateriale til diagnostik
    - Medicinordinationer, herunder udstedelse af recepter
    - Indberetning til regionerne (f.eks. kliniske kvalitetsdatabaser) og Sundhedsdatastyrelsen til kvalitet, forskning og administration
    - Rekvisition af laboratorieprøver til sygehuslaboratorier
    - Administrationsformål, herunder ved kliniklukning, afregningsformål og indberetninger
    - Overholde vores forpligtelser i henhold til gældende lovgivning, herunder EU’s databeskyttelsesforordning, databeskyttelsesloven
    og anden relevant sundhedsretlig lovgivning, f.eks.
    - Dokumentationspligt
    - Overholdelse af basale principper for behandling af personoplysninger
    - Iværksættelse og vedligeholdelse af tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, herunder men ikke begrænset til at hindre uautoriseret adgang til systemer og oplysninger, hindre modtagelse eller distribution af ondsindet kode, standsning af overbelastningsangreb (denial-of-service-angreb) og beskadigelser af computersystemer og elektroniske kommunikationssystemer
    - Undersøgelse af mistanke eller viden om sikkerhedsbrud og rapportering til individer og myndigheder
    - Håndtering af forespørgsler og klager fra registrerede og andre
    - Håndtering af inspektioner og forespørgsler fra tilsynsmyndigheder
    - Håndtering af tvister med registrerede og tredjeparter
    - Statistiske undersøgelser og videnskabelig forskning
  2. KILDER
    I nogle tilfælde indsamler vi personoplysninger om dig fra andre sundhedspersoner, f.eks. sygehuse eller ved opslag i elektroniske
    journalsystemer. Vi behandler de modtagende oplysninger i overensstemmelse med denne privatlivspolitik.
  3. FRIVILLIGHED
    Når vi indsamler personoplysninger direkte fra dig, giver du personoplysningerne frivilligt. Du er ikke forpligtet til at give disse
    personoplysninger til os. Konsekvensen af ikke at give os personoplysningerne vil være, at vi ikke kan varetage formålene
    ovenfor, herunder at vi i nogle tilfælde ikke kan undersøge, diagnosticere eller behandle dig.
    Hvis behandlingen af dine personoplysninger er baseret på samtykke, har du ret til at tilbagekalde samtykket. Hvis du tilbagekalder
    samtykket, påvirker det ikke behandlingen forud for tilbagekaldelse af samtykket, herunder en videregivelse, der er
    baseret på samtykke.
  4. DET JURIDISKE GRUNDLAG FOR INDSAMLING OG BEHANDLING AF PERSONOPLYSNINGERNE
    Det juridiske grundlag for at indsamle og behandle dine personoplysninger er:
    - Til brug for den almindelige patientbehandling indsamles og behandles almindelige personoplysninger i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 6(1)(c) og (d), mens de særlige kategorier af personoplysninger indsamles og behandles i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 9(2)(b), (c) og (h)
    - Herudover er vi forpligtet til at behandle en række personoplysninger om dig ved den almindelige patientbehandling i medfør af autorisationslovens kap. 6, bekendtgørelse om sundhedspersoners journaler (journalføringsbekendtgørelsen)særligt kap. 1, samt sundhedslovens kap. 9, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6(1)(c) og 9(2)(b).
    Klinikken er organiseret som samarbejdspraksis, hvor vi lejlighedsvist behandler andre lægers patienter. I den forbindelse kan
    fælles klinikpersonale og øvrige læger i samarbejdspraksis foretage opslag i din patientjournal, jf. sundhedslovens § 42a
  5. VIDEREGIVELSE AF PERSONOPLYSNINGER
    Dine personoplysninger kan blive videregivet og delt med følgende modtagerne.
    - Andre sundhedspersoner, f.eks.:
    o Ved henvisning af patienter videregives oplysninger til de sundhedspersoner, hvortil henvisningen er sendt
    o Ved indberetning af laboratorieprøver videregives prøverne til sygehuslaboratorierne
    - RKKP (kliniske kvalitetsdatabaser)
    - Offentlige myndigheder, f.eks. Styrelsen for Patientsikkerhed, Sundhedsdatastyrelsen (medicin, vaccinationer, utilsigtede
    hændelser og dødsfald), politi og domstole, sociale myndigheder, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i det omfang, at der foreligger en pligt hertil ifølge gældende lovgivning
    - Ved indberetning af oplysninger i forbindelse med afregning for patientbehandling videregives oplysninger til de regionale
    afregningskontorer
    - Ved udstedelse af recepter videregives oplysninger til landets apoteker og Lægemiddelstyrelsen via FMK
    - Ved deltagelse i forskningsprojekter eller kliniske forsøg kan dine personoplysninger videregives til samarbejdspartnere
    i forskningsprojektet
    - I andre tilfælde kan personoplysninger videregives til pårørende eller forsikringsselskaber
    Det juridiske grundlag for videregivelsen af dine personoplysninger er følgende:
    - Andre sundhedspersoner: Vi kan videregive dine personoplysninger til andre sundhedspersoner i forbindelse med og efter behandlingen af dig uden dit samtykke, jf. sundhedslovens § 41, stk. 2, jf. databeskyttelsesforordningens art. 9(2)(h) og art. 6(1)(c), f.eks. fordi det er nødvendigt af hensyn til et aktuelt behandlingsforløb for patienten, og videregivelsen sker under hensyntagen til patientens interesse og behov. I de tilfælde, hvor dit samtykke er påkrævet forud for videregivelse til andre sundhedspersoner, videregives dine personoplysninger alene til andre sundhedspersoner med dit forudgående samtykke, jf. sundhedslovens § 41, stk. 1, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6(1)(a)og art. 9(2)(a).
    - Kliniske kvalitetsdatabaser: Kliniske patientdata videregives til kliniske kvalitetsdatabaser efter reglerne i sundhedslovens §§ 195-196 og bekendtgørelse om indberetning af oplysninger til kliniske kvalitetsdatabaser m.v., jf. databeskyttelsesforordningensart. 9(2)(b) og art. 6(1)(c). Personoplysninger kan også videregives på baggrund af et konkret samtykke fra dig som patient.
    - Offentlige myndigheder: Vi kan videregive personoplysninger til offentlige myndigheder, f.eks. Sundhedsdatastyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, politi og domstole, sociale myndigheder, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, når vi er forpligtet hertil i medfør af en specifik lovgivning, jf.databeskyttelsesforordningens art. 9(2)(b) og art. 6(1)(c)
    - Regionale afregningskontorer: Oplysninger til brug for afregning for patientbehandling fremsendes en gang pr. måned
    til regionens afregningskontor efter reglerne i Overenskomst om almen praksis, jf. sundhedslovens § 60
    - Fælles Medicin Kort: Medicinordinationer på recepter samt vaccinationer videregives via IT-tjenesten FMK efter
    reglerne i sundhedslovens § 157 og bekendtgørelse om recepter og dosisdispensering af lægemidler særligt kap. 3, jf.databeskyttelsesforordningens art. 9(2)(b) og art. 6(1)(c)

    - Øvrigt:
    o Dine personoplysninger videregives alene til forsikringsselskaber med dit forudgående samtykke efter reglerne i sundhedslovens § 43, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6(1)(a) og 9(2)(a)
    o Dine personoplysninger videregives alene til dine pårørende med dit forudgående samtykke efter reglerne i sundhedslovens § 43, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6(1)(a) og 9(2)(a)
    o Ved afdøde patienter kan visse personoplysninger videregives til afdødes nærmeste pårørende efter reglerne i sundhedslovens § 45, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6(1)(a) og 9(2)(a)
  6. OVERFØRSEL AF PERSONOPLYSNINGER TIL DATABEHANDLERE
    Dine personoplysninger behandles og opbevares hos følgende modtagere, herunder vores databehandlere, som opbevarer
    dem på vegne af og efter instruks fra os. Vores databehandlere er p.t.:
    - Vores Systemhus XMO
    - SynLab (WebReg og WebPatient)
    - Region Syddanmark (Den Nye Henvisnings-formidling (DNHF))
    Dine personoplysninger vil også blive behandlet af vores databehandleres underdatabehandlere, f.eks. PLSP A/S, der blandt
    andet behandler personoplysninger i forbindelse med videokonsultationer.
  7. OPBEVARINGSPERIODE
    Vi opbevarer personoplysninger om dig, så længe vi har behov for at varetage de ovenfor angivne formål. Vi har dog i henhold til journalføringsbekendtgørelsen § 35 pligt til at opbevare patientjournaler i minimum 10 år efter seneste optegnelse i patientjournalen. Der kan opstå tilfælde, hvor vi er nødsaget til at opbevare dine personoplysninger i længere tid, f.eks. i forbindelse med en klagesag eller erstatningssag, hvor oplysninger i så fald vil blive opbevaret, indtil sagen er endeligt afsluttet.
  8. DINE RETTIGHEDER
    Du har ifølge databeskyttelseslovgivningen visse rettigheder, som vi er forpligtet til at oplyse dig om, herunder retten til indsigt i personoplysninger og i særlige tilfælde ret til at få ændret ukorrekte oplysninger, ret til at få slettet oplysninger, ret til at få begrænset oplysninger, ret til dataportabilitet samt ret til at gøre indsigelse mod behandlingen af personoplysningerne.
    Vi skal dog gøre dig opmærksom på, at dine rettigheder er begrænset af den lovgivning, som gælder for praktiserende læger, herunder f.eks. journalføringsbekendtgørelsen, der bestemmer, at der ikke må ske sletning i patientjournaler, men alene foretages rettelser / tilføjelser.
    Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på.
    Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.
  9. KONTAKT
    Hvis du har spørgsmål vedrørende behandlingen af dine personoplysninger eller udnyttelsen af dine rettigheder, er du velkommen
    til at kontakte os på følgende kontaktoplysninger:

  10. Aarhuslægerne                                                                                                                                                    7025 9999
    Park Alle 15, 2 sal
    8000 Aarhus C
    Danmark
    CVR nummer 34936145

+ Konsultationsnotater

Aarhuslægerne anvender det digitale hjælpeværktøj Noteless. Noteless er et transskriptionsværktøj som transskriberer realtid, der er således ikke nogen gemt lydoptagelse af samtalen og alt data slettes efter 24 timer. Noteless genererer efter afslutning af konsultation via AI et udkast til journal notat. Alle notater læses igennem og tilrettes af lægen. Jeg oplever anvendelse af Noteless hjælper mig med at være tilstede konsultationen og samtidig sikre at alle detaljer kommer med. Hvis du ikke ønsker anvendelse af Noteless er du meget velkommen til at gøre opmærksom på dette ved starten af konsultationen.

adresse Park Allé 15, 2. sal
8000 Aarhus C
Konsultation
  • Mandag 8.00 - 15.00
  • Tirsdag 8.00 - 15.00
  • Onsdag 8.00 - 16.30
  • Torsdag 8.00 - 15.00
  • Fredag 8.00 - 15.00
telefonnummer 70 25 99 99
Telefontid
  • Mandag 8.00 - 12.00
  • Tirsdag 8.00 - 12.00
  • Onsdag 8.00 - 12.00
  • Torsdag 8.00 - 12.00
  • Fredag 8.00 - 12.00
Parkeringsmuligheder Der er mulighed for parkering tæt på klinikken - blandt andet i nærliggende P-huse.
Handicapvenlighed Der er elevator installeret i bygningen.

Billeder af klinikken

1 af 6
2 af 6
3 af 6
4 af 6
5 af 6
6 af 6